Orkanen Matthew - 7 miljoner utan el

CenCIP-forskaren Seth Guikema och hans forskargrupp vid University of Michigan, USA, predikterar att runt 7 miljoner kunder kan bli strömlösa i USA under Orkanen Matthews härjningar.

CenCIP-forskaren Seth Guikema och hans forskargrupp vid University of Michigan (tidigare Johns Hopkins) har arbetat en längre tid med prediktiva modeller för att i ett tidigt skede estimera vilka områden och antalet kunder som riskerar att bli utan elförsörjning vid orkaner. För den aktuella orkanen Matthew har de predikterat att runt 7 miljoner kan bli strömlösa. För orkanen Sandy predikterade de att runt 10 miljoner riskerade att bli utan elförsörjning, vilket efter stormen bedarat visade sig vara en mycket korrekt prediktion. Modellerna används av elnätsbolag för att i ett tidigt skede hjälpa dem i planeringen av insättning av reparationsresurser före, under och efter en storm.